رول بار پراید وانت طرح اسپرت

رول بار پراید وانت طرح اسپرت

توضیحات:
رول بار چيست؟
رول بار به مجموعه لوله كشي كابين خودرو گفته مي شود كه اين لوله ها موجب مي شود در هنگام واژگون شدن خودرو ، كابين دچار كم ترين آسيب شده و راننده و سرنشين آسيب جدي نبينند.


انواع رول بار:

نوع اول:
بصورت پيچ و مهره است يا در اصطلاح Bolt ناميده ميشود.اين رول بار توسط پيچ و مهره اتصال پيدا مي كند ، يعني اتصال آن به كف خودرو و ديگر قسمت هاي رول بار توسط پيچ و مهره انجام ميگيرد. اين نوع رول بار داراي هيچ استانداردي نبوده و برای شرایط سخت كاربرد ندارد چرا كه تحت فشار ممكن است پيچ بريده شده و راننده صدمه ببيند.
البته در ايران و در كلاس استاندارد نصب اين گونه رول بار ممنوعيتي ندارد چرا كه اين خودروها استاندارد هستند و از قدرت زيادي بهره نمي برند.
همچنين براي اين كه خودروهاي كلاس استاندارد در شهر تردد دارند اين نوع رول بار به آن ها اين اجازه را ميدهد كه پس از استفاده در مسابقات یا ... آنها را جدا كرده و خودرو دوباره بصورت استاندارد قرارگيرد.
از اين رو نصب اين نوع رول بار در كلاس استاندارد در ايران شايع است.

نوع دوم:
نوع ديگر رول بار Welld نام دارد.
اين نوع رول بار كه اتصلات آن توسط جوش انجام مي گيرد رول باري ثابت بوده و براي مسابقات اتومبيل راني كاربرد دارد.
پايه هاي رول بار توسط جوش كاري به كف خودرو متصل مي شود سپس بازوها و ديگر مشتقات رول بار نيز توسط عمليات جوش كاري به يكديگر متصل مي شوند.
بهترين نوع جوش كاري در كشيدن رول بار جوش Co2 است كه به صورت كاملا زنجيره اي بايد انجام گيرد، يعني از ابتدا تا انتهاي درز كاملا به صورت زنجيري بايد عمليات جوش كاري انجام گيرد.

جوش كاري خوب در رول بار نقشي تعيين كننده دارد.

اگر يك رول بار كاملا اصولي و طبق استاندارد طراحي و نصب شود ولي جوش كاري مناسبي روي آن انجام نگيرد قطعا براي راننده خطرناك است و ممكن است حتي منجر به *** راننده شود.
در مسابقات رالي كه خودرو تحت فشارهاي عمودي است اگر رول بار جوش مناسبي نداشته باشد نمي تواند فشار را تحمل كند در نتيجه مي شكند.
از اين رو جوش مناسب يكي از مهم ترين اركان نصب رول بار در خودروهاي آفرودی و مسابقه ای می باشد.

رول بار ها در مسابقات گوناگون اتومبيل راني متفاوت هستند، يعني طراحي هر كلاس با كلاس ديگر متفاوت است.

به عنوان مثال رول باري كه در مسابقات ريس به كار مي رود با رول باري كه در مسابقات رالي به كار مي رود كاملا متفاوت است چرا كه رول باري كه در خودروهاي مسابقات رالي مورد استفاده قرار مي گيرد به دليل نيروهاي عمودي كه بر اثر پرش هاي خودرو به اتاق و بالطبع به رول بار وارد مي شود بسيار زيادتر از مسابقات سرعت است.
از اين رو طراحي آن كاملا متفاوت بوده و بسيار قوي تر از رول باري است كه در مسابقات ريس بكار مي رود.


طراحي يك رول بار:
طراحي يك رول بار براي كلاس خاص مستلزم محاسبه نيروهاي وارده بر اتاق خودرو است. شلوغ بودن يك رول بار دليل بر مقاوم بودن و حرفه اي بودن آن نيست. طراحي رول بار با توجه به نيروهايي كه روي كف اتاق ، سقف و گوشه هاي اتاق اعمال مي شود انجام مي گيرد از اين رو تعداد لوله هاي بيش تر مبني بر تحمل بالاتر رول بار نيست.


جنس لوله ها:
اولين نكته اي كه بايد در نظر داشت انتخاب لوله اي است كه كاملا بدون درز باشد.
بهترين لوله اي كه براي رول بار وجود دارد و شركت هاي معتبر از آن استفاده مي كنند با نام 25CR MO4 شناخته مي شود . اين لوله مي تواند از 560 تا 740 نيوتن متر بر ميليمتر مربع نيرو را تحمل كند.
اين لوله تنها لوله اي است كه سازمان FIA آن را تائيد كرده و شركت هاي معتبر رول بار هم از آن استفاده مي كنند.
اين لوله ساخت كشور اوكراين بوده و در قطرهاي 25،30،35،40،45،48 و 50 ميليمتر در دسترس است.
به طور معمول لوله هاي اصلي كه در بالاي سر راننده قرار دارند داراي قطر 50 ميليمتر هستند.
اين لوله ها U نام دارند.
براي لوله هاياتصال نيز از قطر 42 يا 45 ميلي متر استفاده مي شود كه باز هم انتخاب آن به نوع استفاده و استاندارد مجموعه بستگي دارد.
بازهم بايد يادآور شد كه طراحي يك رول بار بستگي به نوع مسابقات دارد حتي ممكن است در برخي از پيست ها نقشه هاي رول بار با پيست هاي ديگر متفاوت باشد و مسئولان هر پيست نقشه هاي منحصر به پيست خود را براي هر خودرو ارائه دهند.